Job en Eef in Azië

Onze feestdagen: Van Bangkok naar KL

Terwijl Nederland werd bedolven onder een wit pak sneeuw, de kerstboom werd opgetuigd, champagne werd gedronken of oliebollen werden gegeten, zaten wij op een eiland in Thailand of Maleisië zonder dit alles. Dit hebben we wel gedaan:

Duiken op Koh Tao
Koh Tao betekent schilpaddeneiland, maar schildpadden hebben we er niet gezien. Het is een piepklein eiland van 21 km2, waar het bijna alleen maar draait om duiken. Maar je kunt er ook heerlijk Thais eten en er zijn gezellige tentjes op een fijn strandje. Open Water Diver waren we al. Na een opfriscursus in een chloorzwembad en twee fun dives zijn we begonnen met de Advanced Open Water Course onder leiding van een enthousiaste geëmigreerde Brit. De cursus begon met een Deep Dive op 30 meter om te checken of je last kreeg van Nitrogen Narcosis, een ongevaarlijke verschijnsel waardoor je in een lachstuip kan raken onder water. We kregen hier geen last van, wel zagen we een aantal haaien. Het was echt magisch, bijna surreëel. Het zijn enorme dieren van 1,5 meter die heel langzaam, gracieus langskwamen. Deze black tip reef sharks schijnen gelukkig geen mensen te eten. Hierna hebben we nog een navigatieduik (met een kompas een rondje onder water), een nachtduik (met en zonder lamp aan), een multilevel duik tevens onze eerste soloduik met weer veel haaien en een fish-id duik (zoveel mogelijk vissoorten opschrijven onderwater en dat waren er veel) gedaan, waarna we ons advanced open water diver mochten noemen. Hier hebben we tot laat op gedronken met de andere duikers. Afgezien van zeeziekte vanwege een te ruige zee was het echt een superleuke ervaring.

Geïsoleerd strandje op Koh Phangan
Na veel gebel en gemail hadden we eindelijk een reservering voor de kerstdagen voor een bungalowtje op het mooie strandje Bottle Beach in Koh Phangan te pakken. Het strandje bleek wel erg afgelegen te liggen (een uur vanaf de pier over een hele hobbelige weg) plus de eerste dagen kwam er vanwege de ruige zee geen boot langs om je mee te nemen en het personeel van het resort stimuleerde weggaan van het resort ook niet echt, dus zaten we eigenlijk vast op dit deel van het eiland, wat heeeel erg vervelend was dat begrijpen jullie toch wel?

Door het resort waar we zaten was een christmasparty georganiseerd wat er erg knullig aan toe ging. Een BBQ met fruit salad bestaande uit ongepelde mandarijnen, thaise danseressen waarvan er maar 1 het kon, een optreden van de twee jonge dochters van de eigenaar met te korte rokjes met leren riempjes en firedancers (de barkeepers) die door elkaar met vuurfakkels zwaaiden en onze wensballon die niet opsteeg. Maar we hebben wel een erg gezellige kerstavond gehad met een stel Slowaken en Duitsers.

Eerste stop Maleisië: Penang
Na de kerstdagen moesten we linea recta Thailand uit, omdat ons visum helaas al na 15 dagen verliep. Als we 's avond laat in Georgetown in Maleisië aankomen kunnen we vanwege de vakantievierende Maleisiërs voor het eerst geen kamer te vinden behalve hele ranzige, zoals 1 met een plafond waar je keek naar de betonconstructie en een enorme kakkerlak in de badkamer. Welcome in Malaysia! Uiteindelijk de minst slechte gekozen: een kamer boven een nachtclub (zelfs met oordoppen in was het geluid nog te horen) waarvan de wc niet doortrok, hoertjes rondliepen en hele Maleisische families op 1 piepkleine kamer zaten.

Georgetown op het eiland Penang is een koloniale stad met een mix van culturen. De Britten hebben hun stempel op de stad gedrukt door de vele koloniale gebouwen. In eerste instantie lijkt het niet alsof we in Maleisië zijn met zoveel Chinezen en Indiërs. Binnen een paar honderd meter vind je een Chinese tempel, een hindoetempel en een moskee. De Maleisische bevolking blijkt uit maar liefst 24% Chinezen en 7% Indiërs te bestaan welke voornamelijk wonen in de steden. Na een dagje rond te hebben gestruind door onder meer Chinatown en Little India, hebben we weer eens een brommer gehuurd om meer van het eiland te zien. Dit werd geen groot succes, omdat de wegen op Penang echt snelwegen zijn met enorme wolkenkrabbers in aanbouw eromheen. Maleisiërs rijden bovendien echt keihard. De meeste auto's zijn opgevoerd, zelfs de poltiewagens zijn een opgevoerd type.

Oud&nieuw
Voor oud en nieuw zijn we afgereisd naar het tropische eiland met langgerekte brede witte zandstranden en palmbomen: Langkawi. Elke avond speelden er reggaebandjes bij het barretje Babylon op het strand. Met oud en nieuw was dit ook de place to be. Onder een volle maan zijn wij het nieuwe jaar ingedanst! Alsnog een geweldig 2010 gewenst voor iedereen!

KL
Inmiddels zijn we aangekomen in de hoofstad Kuala Lumpur ofwel KL. KL is echt een shoppingparadijs met veel megagrote shoppingcentres! We hebben veel gewindowshopped, want er past niet veel meer bij in onze backpack. Ook kun je er heerlijk Chinees, Indiaas of Chinees eten bij eetstalletjes op straat of bij foodcourts. We zijn ook begonnen met het inplannen van het laatste deel van onze reis, want we zijn over een kleine maand alweer thuis.

Vervolgroute: KL- Melaka-KL-Kota Kinabalu (Borneo)

Groetjes,
Evelyn

PS foto's Maleisie volgen later

Gerbrig

Wat een fijn verhaal weer! Klinkt alsof jullie de feestdagen toch prima zijn doorgekomen. Foto's! foto's! xx

Hans en Adri

Wij hebben weer genoten van jullie belevenissen. Hier is het IJSKOUD!! Geniet nog maar lekker morgen over 3 weken zijn jullie weer terug in het koude kikkerlandje.
Liefs van ons Hans en Adri

Harry en Anny

Het is erg leuk om jullie verhalen te lezen en naar jullie prachtige foto's te kijken,Leuk om zo met jullie mee te "reizen".Vorig jaar zijn wij ook 2 dagen in Kuala-Lumpur geweest, begrijp helemaal dat je daar niet met een brommer uit de weg kunt, ze rijden daar allemaal inderdaad verschrikkelijk hard. Ons hotel sond vlakbij China Town .Blijf nog even genieten, en een goede reis terug. Groetjes .

Steven & Caroline

GELUKKIG NIEUWJAAR!!! Geniet van de laatste maand..ben heel benieuwd naar Borneo!! Veel plezier!

Johan

Wow, BKK, Penang, Lankawi en KL... ik voel jaloezie opkomen ;-) Mochten jullie Khalik nog tegenkomen, doe hem de groeten! En geniet van de laatste maand, zeker met Melaka (zeker een chinees herenhuis in de Jonkerstreet bekijken en de replica van een VOC schip) en Kota Kinabalu in het vooruitzicht gaan jullie het nog erg tof hebben.. Groeten uit het bevroren Rotterdam ( - 8 op het moment!). Knuffel, Johan

Ine en Johan

Ha lieverds, alweer 11 jan., hier nog steeds koud, rondom 't huis glad. Het beste is met de auto te gaan of wandelen met stokken. Een heftige winter, maar ook lekker om dat weer eens mee te maken.
Geniet nog heel even. We zien nu wel uit naar jullie terugkomst, om te horen wat jullie het allermooiste hebben gevonden. liefs Ine en Johan

hennie

Hey Evelyn & Job,
Wat een mooie foto s weer!
Ja, jullie grote avontuur is bijna voorbij.
Dat wordt straks afkicken voor jullie!Nog heel veel plezier, en een fijne vlucht terug.
liefs uit bilthoven.

Niki

Moooooi! Wow, ziet er prachtig uit!
Aftellen is begonnen. Heel veel plezier nog en tot snel!!

Johan en Ine

Lieve Eef en Job, dank voor de mooie foto's. Nog een weekje te gaan. Doen jullie het nu kalm aan of willen jullie nog snel dingen bekijken? Het is nu heerlijk weer, wel kouder dan bij jullie, maar het zonnetje doet veel. Liefs uit Zeeland

Ilse

Ha Eef en Job!

Nou, sorry dat er niet eerder een reactie van mijn kant kwam, ik was een beetje afgeleid hier ;-)
Maar wouw, wat gaaf allemaal zeg! Volgens mij willen jullie nooit meer naar huis. En tja, dat gaat er wel al heel snel van komen. Maar sssssstt... daar hebben we het maar nog niet over.
In ieder geval een hele fijne reis verder nog!

Kus Ilse