Job en Eef in Azië

Tempels, tempels, tempels

We hebben er een kort rondje Cambodja opzitten. Cambodja is een van de armste landen van Zuid-Oost Azië en heeft ondanks zijn verschrikkelijke geschiedenis hele aardige mensen en verrassend ook erg lekker eten (soort combi van Vietnamees en Thais).

Lesje geschiedenis
Nog maar 30 jaar geleden had de Khmer rouge Cambodja volledig in zijn macht. Van 1975-1979 zijn ongeveer 1 miljoen mensen omgekomen. Een ingewikkelde geschiedenis, kort gezegd komt het hier op neer. Nadat de Vietnam-oorlog voorbij was, zag de Khmer rouge onder leiding van Pol Pot zijn kans vrij om de hoofdstad Phnom Penh in te trekken en de stad te evacueren onder het excuus dat de Amerikanen Phnom Penh wilden bombarderen. Men werd naar het platteland gestuurd om daar te werken volgens de socialistische/marxistische ideologie dat Cambodja een agrarisch land moest worden, waarbij steden moesten verdwijnen en iedereen op het land moest werken. Mensen die hier tegen waren of hoogopgeleid werden vermoord.

Later werden ad random mensen gevangen genomen en opgesloten in onder andere de beruchte S21-gevangenis in Phnom Penh. Mensen zijn hier blootgesteld aan de meest afgrijselijke marteltechnieken om onder meer namen van familieleden te geven, waarna ze werden overgebracht naar de Killing Fields om hier te werden vermoord. Dit gebeurde door de gevangenen geblinddoekt voor een massagraf te laten knielen, om vervolgens met een stok achter op het hoofd de schedel in te slaan. In het massagraf werden de kelen doorgesneden. De S21-gevangenis en de Killing Fields hebben wij bezocht en dit heeft veel indruk op ons gemaakt.

Het waarom van onschuldige mensen gevangen nemen en martelen ontgaat ons. Ook verbaast het ons dat er nog steeds Khmer rouge actief schijnt te zijn in Cambodja. Nadat Vietnam de Khmer rouge had verdreven uit Phnom Penh in 1979 is er nog jaren oorlog geweest, waarbij de Khmer rouge landmijnen heeft ingezet. Hierdoor lopen er door heel Cambodja mensen rond zonder een arm of been door deze landmijnen. Positief is dat het Khmer rouge Tribunal door de VN is ingesteld. Op de dag dat wij S21 bezochten werd de directeur van de gevangenis berecht.

PP
Phnom Penh vonden wij een redelijk moderne stad met een mooi koninklijk paleis en oude Franse straten en gebouwen uit de tijd van Indochina. Ook zijn er veel eettentjes en barretjes voor toeristen en expats. Er rijdt niet overdreven veel verkeer, voornamelijk tuk tuks. Er zijn wel heel veel bedelaars (o.a. veel landmijnslachtoffers) en kinderen die van alles proberen te verkopen. De prijzen zijn in Amerikaanse dollars. Uit de pinautomaat komen ook alleen maar dollars. De prijzen zijn redelijk hoog, vnl. in Phnom Penh. Dit zou te maken hebben met de inflatie, maar het hanteren van een buitenlandse munteenheid lijkt ons ook niet echt bevorderlijk voor de economie. Cambodjanen zijn geen echte verkopers of lui? Soms moeten we zelf op zoek naar een tuk tuk voor een ritje.

Vanuit Phnom Penh zijn we nog een paar dagen in Battambang geweest om meer van het platteland te zien van Cambodja. We zagen erg veel groen, hilltop tempels, zwaaiende kinderen en stoffige wegen, waarbij het rode stof echt overal zat. Vanuit Battambang hebben we mooie riviertocht gemaakt naar Siem Reap (bij de tempels van Angkor). De oude boot met keiharde houten bankjes baande zich een weg door de takken van de bomen in de rivier. Op het dek met heel veel zonnebrand op was het goed vertoeven. Door mijn slechte insmeertechniek verscheen er wel een rode driehoek op de rug van Job.

Tempels, tempels, tempels
Cambodja heeft naast de gruwelijke recente geschiedenis ook een mooi verleden. Vanaf de 9e tot de 15e eeuw was het oude Khmer-rijk een van de machtigste rijken van Zuid-Oost Azië. In die tijd werden door de goden-koningen veel tempelcomplexen gebouwd. Rond het leuke plaatsje Siem Reap ligt een enorm groot gebied, waar de tempels zich bevinden. Destijds moeten hier rond de 1 miljoen mensen gewoond hebben. Een van de laatst gebouwde tempels en ook de grootste is de meest bekende tempel Angkor Wat. Maar er zijn veel meer mooie overgebleven tempels, zoals Bayon (met zijn vele torens met gezichten) en Ta Prohm. (helemaal overwoekerd door de jungle, enorme boomwortels omarmen de tempel). Zie de foto's!

Wij hadden een 3 dagen-pas gekocht. 2 dagen op de fiets en 1 dag met de tuk tuk naar de verder gelegen tempels en naar de rivier van de 1000 lingas (vertaling: fallus) waar in de rotsen in en rond de rivier veel hindoe-afbeeldingen en ja ook lingas zijn afgebeeld om het water vruchtbaar te maken voor de rijstvelden.

Na deze dagen heeft Job een vriendin vervangen om verschillende cocktails uit te proberen in de Temple Club ondertussen ons verbazend over de vele hoertjes die hier komen om Westerse mannen op te pikken en tuk tuk-drivers, die azen op een ritje.

Het volgende plan is om van Bangkok naar Kuala Lumpur af te zakken via een aantal tropische eilanden. Hopelijk lukt het ons rond de kerst nog een plekje op een eiland vinden!

Groetjes, Evelyn

Annelie

Lieve Job en Eef!

Wat klinkt het allemaal romantisch (de gruwelijke geschiedenis van Cambodja niet meegerekend dan). Ik zou op het moment niets liever willen dan Kerstmis vieren op een van die eilandjes. Klinkt geweldig! Het is hier echt heel heel koud, dus jullie missen niets :-) Veel plezier, geniet ervan!

Kus Annelie

Merfje

He?? Ik snap het niet. Heeft Job je vervangen voor een hoer in de tuktuk? Of reisden jullie met een vriendin die Job heeft vervangen door haar de tuctuc uit te gooien in een hoerenbuurt? Of is heeft Job cocktails vervangen en rondgehoerd in de tuktuk? I'm confused...

Eef

Merf, zo kun je het ook zien haha. Was misschien wat confusing sorry... 2 cocktails voor de prijs van 1 word ik misschien wat wazig van...
Dank je wel iedereen voor de reacties, erg leuk! Vooral de actualiteiten in NL files en slecht weer doen het goed!
Liefs

Jolien

Hey Eef en Job,

leuk om elke keer te kunnen lezen wat jullie allemaal ondernemen! Volgens mij hebben jullie het nog steeds heel erg naar jullie zin, ben benieuwd wat de komende tijd nog op de planning staat. Ik heb nu kerstvakantie dus tijd om even bij te komen van alle afstudeerperikelen zodat ik er in januari weer tegenaan kan.
Ik ben benieuwd naar jullie avonturen op de eilanden en hoe jullie kerst hebben gevierd; snel weer schrijven hoor!

Liefs Jolien.

Erwin

Tjonge.. het weer is hier ronduit belabberd.. -3graden en heel veel sneeuw. Koud! Snel donker, laat weer licht. Niks an en de winterdepressie is op zijn piek :(. We blijven met z'n allen de hele dag en avond thuis op de bank zitten met een dikke deken over ons heen. Al dan niet met een kruik of kersenpittenkussen om nog enigszins een warm gevoel te krijgen van binnen.. en dan schijnen er mensen in deze lage landen te wonen die van de wintermaanden houden.. Ik begrijp het niet. Zal wel niet de enigste zijn, hoop ik..

;)

Mooie platen met warme kerst feauteaux!:P Hele fijne jaarwisseling alvast en geniet ervan!!

Liefs,
Erwin.