Job en Eef in Azië

Typisch Chinees

Wat vinden wij typisch Chinees?
  • behulpzame en aardige mensen: ondanks hun gebrekkige Engels lopen ze minutenlang met je mee om iets te vinden, bellen ze een hotel voor je om te vragen waar het is enz.
  • eerlijkheid: we zijn nergens afgezet of misschien soms voor een paar Yuan
  • Chinezen beginnen hele verhalen in het Chinees terwijl jij Engels terugpraat. Zij lachen uitbundig en praten weer Chinees terug. Er ontstaat een vreemd gesprek waar beiden totaal niets van begrijpen.
  • alles gaat in groepsverband: samen eten, in groepjes werken enz.
  • vrienden lopen met de armen om elkaars schouder
  • stelletjes met dezelfde t-shirt en/of trui aan
  • gerochel op straat, hier wen je wel een beetje aan (andere gewoontes boeren, scheten laten en slapen in het openbaar)
  • in zoete broodjes, waar je denkt dat chocolade op zit, blijkt zoete rode bonenpuree op te zitten, hier wen je niet aan
  • elektrische (en hybride) scooters van soms vermoedelijk wel 10 jaar oud
  • keiharde bedden, bijna altijd 2 eenpersoonsbedden in hotels
  • openbare vrouwentoiletten bij bv. tankstations bestaan uit een gleuf waar je boven moet hangen en geen deuren, 0,0 privacy dus, bij barretjes kan je gelukkig wel prima naar een schone hurkwc met deur!
  • kinderen worden zinnelijk, doordat hun ouders ze op straat laten plassen met psss-geluiden erbij
  • Chinezen hebben in onze ogen niet veel smaak: van zeer foute souvenirs (cowboyhoeden) tot bekleding in nieuwe auto's met beertjes erop
  • spleetogen, sorry die hoort wel in het rijtje
  • veel eten, zoals bij de chinees ;-)
  • in hotels en in de trein warm water of waterkokers om thee te kunnen maken, een chinees kan immers niet zonder thee
  • veel te veel ambtenaren
  • geld wordt met twee handen aangegeven en aangenomen
  • overal wifi in hotels en bars, maar beperkte toegang tot internet (geen facebook, twitter en youtube)

Merfje

Wat een mooi Chinees avontuur. Op naar de volgende Aziatische bestemming. Ik leef erg met jullie mee; om maar te bewijzen; op de dag dat jullie naar China vertrokken heb ik Chinees gehaald, en gister heb ik heerlijk Vietnamees gegeten. Als het eten net zoals het land is, dan wordt dat vast een genot met een hoofdletter G!. Waarschuw me wel even als jullie naar een nieuwe aziatisch land gaan, dan kan ik vast voorproeven..hehe! Nog bedankt voor jullie lieve verjaardagssms-jes! Good Luck! Lebzzz Merf

piep

goede info! ;-)