Job en Eef in Azië

Na regen komt zonneschijn

Van het groene rustige Cat Ba eiland naar de hectische hoofdstad van Vietnam: Hanoi met zijn miljoenen brommertjes. Van het natte historische Hoi An met zijn talloze kleermakers naar de hete stranden van Mui Ne. In totaal zo'n 2500 km afgelegd in 2 weken tijd deels met het vliegtuig. 30 dagen Vietnam blijkt toch wel wat kort.

Wat een divers langgerekt land met ook een heel divers klimaat. Het is volgens mij onmogelijk om een optimale reistijd te hebben in Vietnam, want elke maand van het jaar is het wel in het noorden, midden of zuiden te koud, te heet of te nat. Vanaf het moment dat we op Cat Ba eiland in Halong Bay waren, hebben we vanwege de dreigende donkere wolken voor het eerst dagelijks de weerberichten gecheckt op internet, maar de meteorologen bleken steeds zeer pessimistisch over het weer met thunderstorms and rainfall van 44 mm. Gelukkig pakte het vaak beter uit en hebben we zonder regendruppels kunnen kayaken in Halong Bay, een hike gedaan in Cat Ba National Park en kunnen rondstruinen in de nauwe straatjes van Hanoi.

Totdat we in Hoi An waren en we vanwege de heftige regenbuien hele dagen in regenponcho's hebben rondgelopen. Hierdoor waren we bijna genoodzaakt tailorshop in, tailorshop uit te gaan en konden we bijna niet anders dan 4 pakken, 3 shirts en een winterjas aan te laten meten. Het kledingpakket van 7,5 kg is inmiddels op de boot naar NL. 's Avonds overstroomde de rivier en stond de kade blank, maar we mochten van geluk spreken, want twee weken daarvoor had in de straten nog een halve meter water gestaan wat niet ongewoon schijnt te zijn. Tijdens de tyfoon eind september heeft het water zelfs 2,5 meter hoog gestaan, het hoogste sinds een paar jaar. In Hoi An hebben we druk op internet gezocht naar een warme droge plek en deze vonden we op 5 uur rijden ten noorden van Ho Chi Minh City: Mui Ne. In een klein resort met zwembad direct aan het strand hebben we de afgelopen dagen aan het zwembad en strand gelegen, heerlijk.

Ondanks dat het niet altijd top weer was hebben we afgelopen weken een mooie tijd gehad met heerlijk Vietnamees eten en steeds meer vriendelijke behulpzame Vietnamezen (uitgezonderd de taxichauffeurs van Hanoi met op hol geslagen taximeters).Op het moment dat ik het verhaaltje tik zitten we weer in de bus naar Ho Chi Minh City om daarvandaan verder te gaan richting de Mekong Delta.

Groetjes,
Evelyn

Afgelegde route: Lai Cai- Hanoi (per nachttrein)- Cat Ba Island (taxi-motortaxi-bus-minibus-ferry-bus)- Hanoi (weer bus-ferry-bus-taxi) -Danang (per vliegtuig)- Hoi An (hotel pickup)- Danang - HCMCity (per vliegtuig)- Mui Ne (luxe bus- locale bus met teveel mensen)

Gerbrig

Hallo Eef en Job!

Wat leuk om weer te lezen en foto's te zien! Volgens mij alleen maar mooie dingen he! Spreken we elkaar snel een keer via Skype? x

Merfje

Weer heerlijk om e lezen boy & girl..enjoy..het wordt hier namelijk steeds kouder en natter...brrrr

Annelie

Lieve Eef en Job!

Erg leuk om weer even van jullie te horen! Klinkt alsof jullie het, ondanks de regen, nog steeds super hebgen. Fijn om te horen! Hier wordt het idd telkens kouder :-(

Kus Annelie

Johan en Ine

Zondagavond 23.00 uur, 24 januari.
Weer genoten van de verhalen en foto's. Wat een belevenis in zo'n oerwoud. Evelyn begint nu heel bruin te worden.
We wensen jullie een goede reis terug en tot in Utrecht. Veel liefs Ine en Johan