Job en Eef in Azië

Wildlife Borneo: orang utans & turtles

Na KL zijn we doorgereisd naar het historische plaatsje Melaka. Wij vonden dit het leukste plaatsje in Maleisië. In de 17e eeuw toen de VOC glorieerde werd Melaka door de Nederlanders van de Portugezen ingepikt. Er werd onder andere een Nederlands ' Stadhuys' en kerk gebouwd. Ook zijn er typisch Nederlandse straatnamen, zoals Jonkerstreet en Heerenstreet. In deze straten is nu een levendig Chinatown met hele mooie oude Chinese gebouwen met een aantal leuke hotelletjes, restaurantjes en cafés.

Iets verder van het centrum ligt een traditioneel Maleisisch dorp Kampung Morten. Hier kun je een typische Maleisische villa bezoeken, die nog steeds wordt bewoond. We worden rondgeleid door een van de bewoners, waarbij ik per se foto's moest maken van de kat en de oninteressante platenverzameling. Ook is het zeer uitgebreid bekijken van het familiefotoalbum met foto's van het bezoek aan de villa van de koning van Maleisië verplicht. Maar verder is het wel echt de moeite waard: zo'n mooi houten huis daterend van 1920 met veel ramen propvol oude spullen. Er is bijvoorbeeld een gong aanwezig van 200 jaar oud, die geluk zou moeten brengen als je er drie keer tegenaan slaat.

Nat Sabah
Alhoewel het regenseizoen is in Oost-Maleisië besluiten we toch naar Borneo te gaan, omdat hier gedurende het hele jaar veel regen valt en maar ietsje meer tijdens het regenseizoen. We hebben veel tropische regenbuien over ons heen gehad, maar we hebben wel geluk gehad. Aangekomen in de ongezellige plaats Kota Kinabalu in Sabah, het noordelijkste gedeelte van Borneo, blijkt dat we echt moeten gaan plannen wat we willen doen, omdat veel activiteiten toch echt alleen met een tour kunnen worden gedaan wat we eigenlijk haten, maar waar we ons maar even aan over moeten geven om het niet te ingewikkeld te maken.

We besluiten het beklimmen van de Mount Kinabalu te skippen en te bewaren voor een andere keer als we getraind zijn, de goede schoenen hebben en een zak geld, want het kost 200 euro per persoon. Wel maken we een pittige wandeling door het tropische oerwoud in het Kinabalu-park. We schieten in de stress als we nadat we een stukje verkeerd hebben gelopen een bordje zien dat we nog 3,5 uur moeten lopen naar het einde van de trail. Op dat moment is het half 3 en we moeten om 5 uur bij de parkingang zijn, omdat dan de laatste bus vanuit het park vertrekt, help. We besluiten dan maar stevig door te lopen over het glibberige steile pad langs de rivier. Af en toe vallen er een paar druppels en de luchtvochtigheid is minstens 85%. Kletsnat komen we 1 uur en drie kwartier later aan het einde van de trail! Alsnog missen we de bus, omdat die eerder bleek te vertrekken, maar gelukkig kunnen we toch een privéauto terug regelen.

Orang utans en bloedzuigers
Een van de dingen die we wilden zien in Borneo was wildlife, waaronder orang utans.

In het Sepilok Orang Utan Rehabilitation centre kun je orang utans van heel dichtbij in het oerwoud zien wat heel leuk is, want het zijn echt hele grappige dieren. Het rehabilitation centre is opgericht om orang utans, die wees zijn of gewond weer terug te laten keren in het wild. Door de ontbossing vanwege het aanleggen van palmolieplantages worden orang utans met uitsterven bedreigd. Als er een orang utan-wees wordt gevonden, wordt deze naar het centrum gebracht en stap voor stap geleerd hoe ze moeten overleven in het wild. De laatste stap is dat ze terug worden gebracht naar een afgelegen oerwoud ergens in Borneo. Om dit goede doel te steunen heb ik de kleine orang utan Sen geadopteerd niet uitvlakkend dat het werkelijke probleem de ontbossing moet worden aangepakt. (www.orangutan-appeal.org.uk)

Een plek waar veel wildlife is te zien is langs de Kinabatangan-rivier. Hier hebben we twee nachten geslapen in een simpele hut. 's Morgens vroeg op (kwart voor 6!) om een boottocht over de rivier te maken en aan het einde van de dag weer. We zien o.a. 8 orang utans, neusapen, verschillende soorten makaken, neushoornvogels, ijsvogels en een krokodil. Echt geweldig. Elke keer als we een orang utan zien, wordt ons gezegd: you're so lucky! Wij denken : 'Ja, ja, dat zeggen ze tegen iedereen', maar later horen we dat er mensen zijn die er maar 1 in totaal hebben gezien.

Bij deze tour zit ook een nightwalk en junglewalk inbegrepen wat niet heel fantastisch is. Omdat het veel regent vanwege het regenseizoen is de jungle 1 grote modderpoel. Laarzen dragen is hier geen overbodige luxe komen wij te laat achter. Tijdens de nightwalk zijn wel interessante insecten, schorpioenen en mooie vogels te zien. Bij de wandeling overdag onder leiding van een ongeïnteresseerde gids, zagen wij eigenlijk weinig afgezien van heel veel bloedzuigers toen het ging regenen. Omdat ik helemaal ingepakt zat (lange broek met bloedzuigersokken erover, laarzen, t-shirt met lange mouwen, regenponcho) merkte ik niet dat zo'n ellendeling zich als een vampier in mijn hals had vastgezogen. De gids wist hem er met moeite uit te trekken, waarvan ik nu nog een mooie afdruk in mijn hals heb.

Duiken op Sipadan
Onze laatste doel in Sabah is duiken bij Sipadan. Dit schijnt 1 van de top 5 duiklocaties ter wereld te zijn. En het was echt 'amazing'. Twee nachten hebben we bij Uncle Chang op het eiland Mabul geslapen, waarvandaan we -een dag in de regen- hebben gesnorkeld en twee dagen -gelukkig zonder regen- hebben gedoken. De accommodatie was echt schandalig duur (32 euro per nacht) voor een onafgemaakte hut met geen wastafel, alleen koud water en een zelfgetimmerd bed, maar het was wel erg gezellig met de andere duikers.

Sipadan is een piepklein eilandje met een rif eromheen, waar nu alleen een militaire basis op staat, omdat hier 10 jaar geleden door Filipijnse piraten 5 maanden lang mensen waaronder toeristen zijn gegijzeld. Ook werd hier veel met dynamiet gevist wat enorme schade aan het rif veroorzaakte. Dit deed de overheid besluiten dat je alleen met een permit hier naartoe mag. Het is dus niet heel eenvoudig om hier te duiken, omdat je aan zo'n schaars permit moet zien te komen. Gelukkig hebben wij hier 3 duiken mogen maken. Het is echt 1 groot zeeaquarium, omdat er zoveel verschillende soorten vissen (lionfish, scorpionfish, frogfish, murrays, nudibranch en shrimps in geweldige kleuren en nog veel meer) en prachtig koraal te zien zijn. Ook zijn alle vissoorten groter dan ergens anders. Je komt echt ogen tekort om alles te zien. Het mooiste vond ik de enorme zeeschilpadden, waarvan we er minstens 25 in totaal hebben gezien. Echt prachtige dieren. Ook hebben we heel veel haaien gezien: vooral white tip reef sharks.

Einde Maleisië
Wij vinden Maleisië het minst leuke land, wat we hebben bezocht met minder vriendelijkheid en gastvrijheid dan de andere Aziatische landen. Ondanks een hele moderne infrastructuur en een groeiende welvaart, is er veel rotzooi op straat/in het water (wat resulteert in kakkerlakken en ratten) en is er slechte dure accommodatie. We missen leuke plaatsjes, waar we gezellig een drankje kunnen drinken (als er al een leuk barretje is, dan is alcohol relatief duur). Jullie horen het al: het wordt dus tijd voor een ander land. Morgen vertrekken we weer naar Thailand om daar nog een weekje te chillen. Bedankt voor de leuke reacties, vinden wij leuk!!

Groetjes,
Evelyn

Vervolgroute:
Semporna-Tawau-per vliegtuig KL-Bangkok
(dank je Joop voor het regelen van onze vliegtickets via skype toen wij in de jungle zaten)

Jolien

Leuk verhaal weer hoor! Jullie ervaringen mbt wildlife van Borneo vind ik wel heel uniek; ik weet nog dat ik als klein meisje 'ranger' was van het WNF en wekenlang geld heb ingezameld voor de orang utans. Maar dat jullie ze in het echt hebben kunnen zien, is wel heel bijzonder.

Hier is het nog steeds echt winter maar inmiddels zonder sneeuw. Morgen heb ik mijn laatste tentamen en dan lekker een weekje op wintersport (naar Tignes) met Jeroen en zijn ouders.
Geniet van de weekjes in Thailand, ben benieuwd wat jullie daar allemaal tegen komen!

Gerbrig

Die chagrijnige schildpad is echt supercool! haha! Leuk verhaal en fotos! x